Vašek Kříž - UWF

úvod » technika » Pouzdro MDX -X10 – průzkum bojem

Pouzdro MDX -X10 – průzkum bojem

Díky vstřícnosti firmy Delphin Sub (http://www.delphinsub.cz/ ) jsem měl příležitost otestovat pouzdro na vynikající digitální kompakt Fuji X-10 ( X – 20 ) renomované značky Sea & Sea v tvrdých podmínkách Rudého moře a to až do hloubky 55ti metrů. Předkládám tak případným zájemcům moje celkové poznatky a hodnocení.

K dispozici jsem měl, mimo základny se dvěma blesky téže značky, i širokoúhlou předsádku M67 Wide-angle Conversion Lens 0.6x.

Fotoaparát hodnotit nebudu, na to jsou jiní odborníci, ale poskytuji relevantní odkaz: http://digineff.cz/art/fujifilm/fujifilm-x10-recenze.html

Duralové pouzdro povrchově upravené černým eloxem je zpracováno velmi kvalitně a kvalitně také pracuje. Fotoaparát se vkládá do pouzdra pouhým vložením, ale v podstatě jej nelze uložit špatně, pokud zachováme pravidla zdravého rozumu. Všechny ovládací elementy ( a že jich na pouzdru je, jsou ovládány všechny funkce ) pracují na 100%, bez jakýchkoliv kompromisů. Jednoduchý, ale velmi praktický zámek s pojistkou nedovolí žádné „buď a nebo“ při uzavírání zadních dvířek s drážkou pro „O“ kroužek a také nijak nepřekáží, naopak umožňuje při provozu pevnější uchopení pouzdra. To, navzdory kovu ze kterého je vyrobeno, je pod vodou velmi dobře vyváženo. Ze začátku je potřeba si zvyknout na poměrně malou páčku spouště, ale je to jen otázka krátkého času, aby si „kejz“ sednul do ruky. Poněkud horší je zvyknout si na zapínání přístroje, které se na suchu provádí poměrně netradičně otočením objektivu, v pouzdře pak pomocí ovládacího kolečka, nikoliv tedy pouhým jednoduchým zmáčknutím příslušného čudlíku. Vzhledem k tomu, že v jeho blízkosti jsou i dvě zdířky na připojení optických kabelů, je nutné tyto vést se shora a nikoliv spodem ( jak je mým dobrým zvykem ), aby jimi nebylo kolečko „obklíčeno“. Monitor přístroje je velmi jasný a dobře čitelný, samotné ovládání menu a všech příslušných programů je velmi jednoduché. Vyzdvihnul bych práci s tlačítkem pro aktivaci uložení snímků do formátu RAW. Co mě samotného doslova nadchlo, je ovládání manuální expozice kolečkem rolleru na dvířkách pouzdra. Naprosto spolehlivé a ve spojení se super čitelností displeje aparátu prostě nemá chybu! Co bych také rád zdůraznil, je možnost ovládání zasakovacího blesku na těle fotoaparátu i zvenčí pouzdra pomocí tlačítka. Vím o čem mluvím, zapomnětlivost tu tak není trestána nutností se vynořit a pouzdro otevřít na suchu.

Samostatnou kapitolou je použití širokoúhlé předsádky. Ta není k portu objektivu uchycena patentovaným zámkem firmy Sea & Sea tak, jako předsádky na jiných pouzdrech této značky, ale závitem M 67. Nabízí se tady možnost připevnit předsádku už na suchu, port disponuje čtyřmi otvory o průměru 2,5 mm pro odvod vzduchu z prostoru mezi čočkami, ty však na vzniklou vzduchovou bublinu zřejmě nestačí. Fotograf je při manipulaci pod vodou nucen přistoupit na riziko vyklouznutí poměrně těžkého objektivu z ruky. Je tu však ještě jedno drobné úskalí a to samotná optika předsádky. Ta není konstruována pouze pro objektiv Fujinon 28 – 112 mm, ale také pro další objektivy zřejmě spřátelených značek Olympus a Nikon. Výsledkem pak je jakýsi kompromis, kdy při úplně „zastrčeném“ zoomu na základ 28mm, má předsádka začerněné rohy. Výrobce tak doporučuje objektiv poněkud vyzoomovat, cca na 30mm. Navzdory tomu všemu je ale tato přídavná optika schopná vytvořit brilantní snímky s až překvapivou ostrostí a úhlem záběru. Ve spojení s rychlostí ostření u kompaktu nevídanou, nastavením WB na snímek pod vodou ( doporučuji! ) lze tuto sestavu pro náročnější uživatele jen a jen doporučit.

Abych vše dotáhl ke své naprosté spokojenosti, rozhodl jsem se na základě získaných zkušeností pouzdro MDX-X10 používat trvale, ovšem na novější verzi Fuji, model X-20.

 

COPYRIGH

Všechny fotografie a články v této internetové prezentaci jsou zatíženy autorským právem ve prospěch Václava Kříže. Nic, co je zde prezentováno, nesmí být reprodukováno, tištěno, publikováno nebo jinak dále distribuováno bez písemného souhlasu autora. Povolení pro využití materiálů je možné získat na vckriz@seznam.cz.